Didaktisk Design Diskussion i Second Life

Den 30. november 2009 havde jeg fornøjelsen af at undervise de MIL2009-studerende i Second Life.
I mit oplæg uddybede jeg to modeller, som for mig kunne være interessante at bruge i forbindelse med evaluering eller desing af virtuelle læringsrum.

Den første model jeg brugte i mit oplæg, udarbejdede jeg sammen med en medstudernde i min egen tid som MILstuderende.
Modellen skal ses som en sammentrækning af læringsteori, didaktik og didaktisk design.

Den anden model som uddybede det “didaktiske design aspekt”  var et bud på Wengers læringsarkitektur og hvordan denne kunne anvendes i opbygningen af virtuelle rum i Second Life.

I min gennemgang og uddybning af modellen, forsøgte jeg  at dreje de enkelte punkter hen mod en konkret tænkning og anvendelse i forhold til de studerendes analyseprojekter. Det virkede som om de studerende fandt modellen spændende, men om de vil gøre mere ud af den eller bruge den vil tiden vise.

Som underviser i SL var det en anderledes oplevelse end den man har fra RL. I den virkelige verden synes det mig at være mere overskueligt holde et oplæg. Selvom de studerende det meste af tiden ikke gjorde brug af Voice-funktionen Var der rigeligt at holde styr på i forhold til kommentarer og beskeder i chatten. På samme tid at skulle navigere en håndbygget model ned, holde talen kørende, skifte slides og kigge i noter var noget af en udfordring. Som jeg talte med Mariis om senere, er det en kæmpe fordel at have få slides og kunne indholdet udenad. Det giver en større frifed til de resterende funktionelle ting.

Processuelt oplevede jeg også en udvikling hen over de 45 min. jeg talte. Fra at være meget opmærksom på min kamerafunktion for hurtigt at kunne skifte slide, fangede jeg mig selv i, at lege med kameraet. Det forekom mig lige som, når man sidder og “skribler” under en igangværende telefonsamtale. Det afledte dog ikke min koncentration, tværtimod. Måske forsøgte jeg at kompensere for min avatars inaktivitet i stolen?

Efter oplæget blev der også tid til en lille tour.
Jeg ville give de studerende eksempeler på, hvordan et design i Second Life kan være både virkelighedstro og meget abstrakt.
Jeg gennengår ikke de enkelte steder her, men de er alle et besøg værd.

Det første stop på turen var en genskabelse af det Sixtinske kapel
SLurl:http://slurl.com/secondlife/vassar/165/91/24



Andet stop på turen var Exploratorium Island
SLurl: http://slurl.com/secondlife/Exploratorium/146/118/21


og sidste stop var Happy Clam Island
SLurl: http://slurl.com/secondlife/Happy%20Clam%20Island/127/134/33/


Det var spændende at se, hvordan de studerende kastede sig ud i at se sig omkring, afprøve de objekter mm. der omgav dem. En legende tilgang som jeg selv er meget tilhænger af som underviser.

/Mew

Leave a Reply

