Grouply

Jeg har i lang tid godt kunne tænkte mig at afprøve en god wiki med mine elever i kommende 3. klasse. Gang på gang er jeg dog stødt ind i typiske barriere med at Wikis er meget teksttunge, at de er oversat dårligt eller ulogiske eller bare ikke haft muligheden for at lave et indbydende og lækkert design😦.

Forleden fik jeg så anbefalet Ning-alternativet: Grouply



Jeg tjekkede det ud og synes faktisk at det er en god service.

Grouply kan betegnes som et LMS med sociale apps.

Der er bl.a. integreret

– Chat
– Blogging
– Videostream
– Audiostream

– Filupload
– Diskussionsforum
– Kalender

Der er muligheder for et fleksibelt design og man kan være rigtig mange medlemmer (over 100)…

Men bedst af alt…Det er gratis.

Oversættelsen er heller ikke for god i Grouplys tilfælde idet mange af ordene (fx “keep this?” i layoutfunktionen oversættes til “hold det?”, men det er kun småting, som man kan leve med…

Og hvad skal vi så med det?

Jeg har besluttet at gøre min undervisning i historie til et onlineforsøg med 3. klasse…
I Grouply skal vi skabe diskussioner, kompilere og arkivere materialer/resurser som udforskes i undervisningen.

Lektier, opgaver, tekster og diskussioner foregår virtuelt…vi supplerer op med en f2f-undervisningslektion om ugen, hvor eleverne får tid til det praktiske arbejde og hvor jeg udøver den traditionelle form for undervisning.

Eleverne skal på den ene side opleve brugen af internettet og web 2.0 apps i forhold til deres undervisning, men også have styrket deres digitale kompetencer inden for informationssøgning, remixing af resurser og onlinekommunikation….

Det bliver spændende at se, hvordan eleverne tager imod dette nye tiltag og om de formår at udnytte potentialerne i et gruppeforum som Grouply…

Herunder ses “hjem”-siden som møder eleverne..


/Roland

4 thoughts on “Grouply”

  1. Fandt din blog helt tilfældig, den ser spændende ud. Jeg vil helt sikkert kigge forbi en anden gang for gode ideer. Jeg har prøvet at arbejde med en wiki gennem et par år i et projekt med en bulgarsk skole, det var en stor succes, men selvfølgelig også større elever, 7. og 8. klasse. Du kan se den her: http://sofiaborg.pbworks.com/ . Det er et års tid siden vi afsluttede projektet og ikke alle links virker mere, men måske kan du få en ide. Du kan have ret i at den kan være teksttung at arbejde med, men arbejdsgangene er simple, hvilket gør at eleverne hurtigt bliver fortrolige med dem.
    Venlig hilsen
    Marianne

  2. Det ser rigtig spændende ud, Roland🙂
    Altid sjovt med nye værktøjer, specielt hvis de virker. Jeg kan ikke helt se, hvor meget plads man får i Gruply, har du mon gennemskuet det?

    Knus, Tina

  3. Man får 10gb gratis… så kan man jo opgradere, hvis man synes om konceptet… Det er ret simpelt at gå til og det var vigtigt fro mig i og med det er rettet mod 3.klasse :-)…Der kommer snart mere:-)

    /Roland

Leave a Reply

