Eleverne opretter deres profiler på egen hånd

Grouply blev i dag præsenteret for de 3. klasseelever, jeg skal samarbejde med omkring deres online historieundervisning…
Eleverne var meget positive og der gik heller ikke lang tid før den første udbrød “Hey…Det ligener Facebook”. Jeg blev straks nysgerrig efter at vide, hvor mange der var oprettet på FB og kunne konstatere at der på trods af aldersgrænsen er flere, der har en profil.





Jeg forklarede eleverne, at det godt kunne ligne Facebook en smule og at der faktisk også er noget af det man kan i Facebook (fx bloggin og sharing), men at Facebook ikke var egnet til deres aldersgruppe og derfor ikke aktuel.Jeg har netop valgt Grouply fordi det er et lukket forum og at jeg 100% kan styre hvad og hvem, der kan påvirke systemet.


Efter en lille snak om selve strukturen i vores Grouply-forum prøvede en af eleverne at oprette sig på Grouply via en (af mig sendt)  invitation sendt i hans mailbox…
Det gik meget nemt og han havde faktisk ikke brug for min hjælp. Der var et enkelt sted, hvor han stoppede op fordi han ikke kunne benytte det Grouply-ID (kaldenavn/username) som han gerne ville, men måtte finde et alternativ.
Processen kunne resten af klassen følge på SMART Boardet og var meget opmærksomme…

For at oprette en profil i Grouply skal man oplyse

– Fornavn
– Efternavn
– Emailsadresse (for at aktivere sin profil)
– Vælge et kaldenavn = Grouply-ID
– Vælge en adgangskode

Når det er gjort er man faktisk på.

Siden i eftermiddags kan jeg slet ikke få øjnene fra min mailbox… stille og roligt kommer den ene anmodning om optagelse i gruppen efter den anden. Lige nu ligger pigerne i klassen forest i antal oprettede profiler…måske når det at ændre sig i skrivende stund…

/Roland


Leave a Reply

