Mobisticks – et hit blandt undervisere

I den seneste tid har jeg leget en del med qr-koder og set på, hvordan de kan indgå som en del af
en mobil læringsstrategi.

Se hvad der gemmer sig bag koden!

Jeg kan ikke sige andet end at jeg er blevet helt vild med det. Så vild at jeg er gået i gang med at lave en pixibog om mobisticks, som lægges ud til frit download. Men for at sætte forventningerne lidt op, kommer her en lille teaser på hæftet.

Der er rigtig mange qr-services på www og alle har deres kvaliteter. Især synes jeg at mobisticks hitter. Det er stabilt og enormt nemt at bruge. Og så er det dansk! Og med dansk mener jeg, at det kan håndtere Æ, Ø og Å.

Man behøver ikke være specielt kyndig inden for it, for at bruge det og det er også et enormt plus.
Rekord!:
Det tog under ti minutter at få forklaret, oprette,  og ibrugtage mobisticks for en lærerkollega… Det må sige noget:-)

Hvad er mobisticks?

Mobisticks er et koncept der bruger de meget populære QR-tags.
QR står for Quick Responce og blev udviklet af den japanske virksomhed Denso-Wave i 1994.
Det er såkaldte matrix-stregkoder, der scannes via særlige stregkodesscanningsprogrammer via en telefon fx smart phone.
Lige som teknologien bag generering af koderne, er de fleste scannere ganske gratis at hente og bruge.

Hvordan kommer man igang med Mobisticks?

Det mest imponerende ved anvendelsen af QR-teknologien er, hvor nemt man kommer i gang. Det eneste det det kræver for at komme i gang er en mobiltelefon med camera og wi-fi.

Herunder en lille hurtig guide:

1.
Man sender en SMS til 1220 med teksten “scan”.
Efter få sekunder modtager man et linkt til at downloade scannerprogrammet “ScanLife”.
Scan life skal bruges til at læse de stregkoder der produceres og skal derfor være på brugernes
(undervisere og studerende) telefon.

2.
Det næste skridt er at oprette en profil på websitet www.mobisticks.dk (øverste højre hjørne på billedet)
Det er også her man senere skal lave sine stregkoder.

3.
Som det sidste skal der produceres stregkoder. Disse stregkoder kan indeholde mange forskellige ressourcer:

– Du kan indsætte links til  bogstavligt alt på internettet. Lyd, video, tekst mm.
– Du kan upload videoer på op til 10mb
– Du kan uploade billeder
– Du kan uploade mp3-filer
og sidst men ikke mindst kan du upload pdf-filer.

Når man har valgt indholdet som skal gemme sig bag koden trykker
map STICK  it!
og vupti! Man har sin første kode.

Denne kan printes ud og hænges op på skolen, gemmes forskellige steder, klistres fast til genstande eller sendes som billede pr. mail.

Hvad sker der egentlig?
Det der sker er, at der i stregkoden gemmes informationer, der henviser til det man har uploadet eller linker til via koden.
Har man fx lavet en kode med et lin til en youtube-film, vil telefonen finde og afspille denne film direkte på telefonen.

Vær OBS på!:

Brug skolens trådløse net
Brugen af Mobisticks kræver internet adgang. For at komme uden om brugerbetaling i form af mobilt internet, kan telefonerne gå på skolens trådløse netværk og afvikle al internetaktivitet derfra. På den måde koster det ikke noget for eleverne at surfe på nettet.

Lån Smart Phones på CFU eller Pædagogisk Center
Nogle af landets CFU’er og Pædagogiske Centre er begyndt at får mobile devices, som telefoner, ipads og andre teknologier hjem i klasse sæt. Forhør jer på jeres nærmeste CFU for at få mere at vide.

Mobisticks kræver at man bruger det tilhørende scannerprogram ScanLife. Det giver problemer at bruge andre scannerprogrammer. Men ScanLife er gratis, så man kan lige så godt brude det.

Pædagogiske og didaktiske overvejelser:

Dem gemmer vi til pixibogen-)

Eksempler på brug i undervisningen:

Der findes mange anvendelsesmuligheder. Både i fagene og i andre undervisnings- og formidlingssammenhænge.
Der kommer noge eksempler i pixibogen, men for at man ikke at forlade denne blogpost tomhændet kommer der et lille eksempel her:

En klasse arbejder i en periode med Shakespeare. En af kampene er at få eleverne til at læse den originale tekst og derigennem få en smag for ordene. Noget der gjorde Shakespeare til et unikum.
Læreren har derfor planla
gt et o-løb på skolen ved hjælp af QR-koder. Koderne er gemt forskellige steder på skolen:
– Inde i bøger på biblioteket
– På skabslåger i klasselokaler
– Selv i bunden på en kaffekop placeret på lærerværelset.
Læreren har lavet sådan at, at nogle fører eleverne hen på bestemte steder, hvor de skal lede efter den næste kode og andre indeholder opgaver til undervisningstemaet.

fx indeholder en kode et billede af kaffekoppen i hånden på ejermanden (en lærer på skolen). Denne kode skal få eleverne til at ræsonnere  sig frem til, at læreren drikker sin kaffe på lærerværelset, altså må koppen være der og gemme på en vigtig information. På læreværelset finder eleverne den næste kode under koppen der henviser til følgende:

Read aloud:

“Shall I compare thee to a summer’s day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer’s lease hath all too short a date,

The original title of this tekst tells you how many meters North you must go to find the next code. Use Google to find the original title.

Efter en søgning finder eleverne frem til at teksten stammer fra Sonnet 18 og at denne ofte benævnes med den alternative titel
“Shall I compare thee to a summer’s day”.
Med tallet 18 har eleverne så et pejlemærke for, hvor mange meter mod nord næste kode ligger og løbet fortsætter.

/roland

2 thoughts on “Mobisticks – et hit blandt undervisere”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s