Det digitale lærerteam – tablets i undervisning.

I foråret starter Sønderskov Skolen i Sønderborg et pilotprojekt der fokuserer på brugen af tablets i undervisningen. Tanken er at undervisning og læreprocesser udfordres og udvikles ved at bøgerne tilsidesættes og ved at nuværende praksis udvikles og transformeres til et e-læringskoncept.
“Det digitale læreteam” antyder at der skal tænkes nyt i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. At læreteamet må tænke i nye veje i forhold til fx:
skemastruktur, arbejdsformer, metoder, samarbejde, supervision, kultur, brug af læremidler, formelle og uformelle læringskontekster, tidsstrukturer, undervisningsdesigns, pædagogik og didaktik.
Det er en kæmpe udfordring og kræver et stik dybere en en “Didaktik 2.0” (Gynter & Christiansen, 2010)

Som ansat ved Udvikling og Forskning, UC Syddanmark, Haderslev er jeg sammen med min gode kollega Dorthe Carlsen med til at udvikle dette koncept for en (lad os pt kalde det!:) digital didaktik, der løfter lærerteamet ind i en ny undervisningspraksis.

Jeg vil her på bloggen dele empiri, ideer, tanker, koncepter, modeller osv… håber nogen får glæde af det.. Måske i Odder:-)

/roland

2 thoughts on “Det digitale lærerteam – tablets i undervisning.”

  1. Hej Roland
    Jeg glæder mig til at følge dit arbejde og projektet i Sønderborg og lade mig inspirere af det. Sagen er nemlig den at jeg skriver masterspeciale om brugen af iPad i specialundervisningen.
    Måske du kan dele ud af den teoretiske baggrund som ligger til grund for at jeres projekt? I har mange bolde i spil og som sagt lyder det forførende spændende…
    / Christian Møller Nielsen

    1. Hej Christian. Dejligt at høre fra en MILing:-)

      Jeg vil naturligvis gerne dele alt det der kommer. Jeg vil, som du selv har under opstart på Blogger, prøve at lægge alt ud, som overhovedet vedrører projektet og som ikke støder ophavsret og persondatalovgivning.

      Fra mit synspunkt baseres projektet på brugerdrevet udvikling og praksistransformation. Det lægger sig op ad aktionsforskningen, men i UC-regi må vi ikke kalde det for forskning men derimod udvikling…vi er jo ikke et “rigtigt” universitet:-)

      Jeg regner med at der kommer noget vidensproduktion ud i den sidste ende i form af et paper eller en artikel. Vi må se.

      Jeg håber du bliver ved med at kommentere, diskutere og du må selvfølgelig gerne selv poste viden ud… smid links til din egen blog her i kommentarfelterne og jeg vil gerne, når der kommer lidt kød på din blog tilføje den i min blogroll…

      bedste hilsner
      /roland

Leave a Reply

