Bloom’s taksonomi og ipad’en

 

Selv om den nok er kendt af flere  teoretikere og it-frontløbere , synes jeg alligevel at oversigten nedenfor kan god mening som inspiration for den enkelte underviser.
Især i kølvandet på diskussionerne om, hvorvidt ipad’en (men også andre) tablets er et rent konsumeringsprodukt eller ej er der skabt en utryghed og tvivl omkring det man gør på de skoler, hvor man eksperimenterer med teknologierne. Det bør være helt tydeligt, at de små tablets rummer noget spændende. Og det er enormt positivt at se, at lærere er meget engageret i at få projekterne til at lykkes. Derfor tænker jeg at små, men gode værktøjer, oversigter, modeller osv. kommer lærerne tilgode.
Når jeg ser på oversigten tænker jeg dog mere i typer af apps end i de konkrete der konkret vises. De viste apps ville nemlig også  kunne indgå på andre trin i og uden for modellen og der er allerede flere på markedet der sikkert er bedre.

http://fwd4.me/11T4

Kort om Blooms taksonomi

Blooms taksonomi kan (som andre taksonomier) forståes som en hierakisk inddeling af læringsmål og en vejviser til vurdering af vidensindhold. Noget der i høj grad er i spil i den didaktiske og pædagogiske tænkning. Taksonomien kan forståes som en trappe man bevæger sig på, hvor man bevæger sig op ad trin, der forudsætter hinanden. Man kan fx ikke forklare noget (trin 2) uden at vide noget (trin 1). Samtidig er der en bevægelse fra det simple til det komplekse. Det vil sige at der kognitivt er et differentieret niveau for hvor komplekse og abstrakte vi skal tænke på de enkelte trin.

http://fwd4.me/11T0http://fwd4.me/11T0

Læs mere om de 6 trin her: http://www.it.civil.aau.dk/it/education/reports/blooms_taksonomi.pdf

Om Blooms taksonomi og app-oversigten

Om oversigten lykkes i forhold til at koble apps til Blooms taksonomi kan altid diskuteres. Der, hvor den for mig er interessant, i forhold til lærerne, er tanken om at kortlægge diverse apps til undervisningsbrug. På den måde kan der, måske, skabes et overblik over, hvilke apps der har styrker på bestemte områder og dette kan danne rammer omkring planlægning, videndeling og faglige diskussioner.

Så herfra lidt inspiration og opfordring til alle underviserne om, at lave egne eller fælles kortlægninger af de apps  der med godt udbytte bruges i undervisningen. Og husk at dele med os andre:-)

/roland

 

4 thoughts on “Bloom’s taksonomi og ipad’en”

  1. Tænker på, om det er med vilje, at du ikke kommenterer forskellen i de to modeller?

    Den reviderede model er der skrevet lidt om her: http://www.unco.edu/cetl/sir/stating_outcome/documents/Krathwohl.pdf

    Måske kunne det være en god øvelse for dine studerende i det nye kursus om digital lærermiddelfaglighed at sætte apps ind i en model som denne: http://www.celt.iastate.edu/teaching/RevisedBlooms1.html

    Vi bruger en lignende model, når vi vurderer apps og andre læremidler i forhold til de matematiske kompetencers tre dimensioner (dækningsgrad, teknisk niveau og aktionsradius); men det er en anden snak… -/PH

  2. Kære Povl
    Tak for dine kommentarer.

    Ja, jeg sad med overvejelserne om at tage en større bid af Blooms teori og brede den ud. Men tænke så også , at det for det første blev lidt for abstrakt (og måske også lidt for positivistisk/ behavioristiskfor min smag) og samtidig for ensidigt. Det samme gør sig også gældende for Kathy Schrock’s oversigt. Hun er rigtig glad for Bloom og har brugt hans teori i alle mulige sammenhænge med it. Eller det hun kalder “Bloomin’ apps” se bare her:

    http://www.schrockguide.net/bloomin-apps.html

    Det er til tider lidt søgt, men det jeg dog rigtig godt kan lide her er ideen med en oversigt, der kan blive til et helt konkret værktøj for lærerne, når de skal vurdere og diskutere apps i undervisningen.
    Jeg mener det er rigtig vigtigt de får udviklet sådan nogle værktøjer i deres specifikke kontekster, således at de har et fælles pædagogisk “rum” at tage teknologien ind i, når der skal planlægges og udvælges.
    Derfor er jeg også rigtig glad for de links (især det sidste), du har lagt op her.
    En interaktiv model som denne er meget brugbar.

    Jeg tror at mange lærere faktisk synes om ideen med at kunne vurdere læremidlerne i en (skal vi kalde det) stramt designet model.

    Lige som det er tilfældet med:

    http://www.laeremiddeltjek.dk/

    og C.A. Larsen inspirerede model

    http://edidaktik.evidencenter.dk/

    Mit store håb er, at vi (i tide) får skabt et refleksivt udviklingsrum for lærerne, så tablet-teknologien ikke vander ud ( som med iwb), men får vist sit fulde potentiale inden skolerne kaster sig over den næste teknologi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s